Zapomněli jste heslo?;

Jak správně a rychle nakoupit na svačinku nebo večeři?

V kategorii: Novinky pro rodiny

To budou od září učit lektorky Zdravé 5 děti na 2. stupni v rámci programu Párty se Zdravou 5. Co nesmí chybět v ledničce nebo ve spíži, abyste měli po ruce vždy několik základních surovin a vykouzlili během chviličky super mňamku.....

Že rychlé jídlo musí znamenat podle anglického „fast food“ nezdravé? Nemusí! Pojďte na to chytře, naučte se společně s lektorkou Zdravou 5 Jitkou Pokornou nakoupit vhodné snadno kombinovatelné suroviny, ze kterých vykouzlíte svačinu nebo večeři během chviličky.

V obchodě nemusíte ztrácet čas mezi regály se sladkostmi a polotovary. Zamiřte přímo k ovoci a zelenině, do sekce mléčných výrobků, pečiva a obilovin. Jaké ingredience se tedy vyplatí mít vždy doma po ruce, v ledničce nebo ve spižírně?

Polotučný neochucený tvaroh je ideální součástí rychlé a zdravé svačiny nebo večeře. Je bohatým zdrojem bílkoviny, zasytí a vykouzlíte z něj za pár minut vydatnou a chutnou mňamku. Dá se připravit na mnoho způsobů – naslano i nasladko. V kombinaci s nastrouhanou zeleninou a bylinkami může vzniknout pomazánka (báječná je mrkvová), nebo třeba tvarohový dip se zeleninovými hranolky (báječně se hodí mrkev, barevná paprika, okurka a řapíkatý celer). S čerstvým ovocem a nesolenými oříšky či semínky zase vymícháme zdravý dezert, který ve skleničce krásně přineseme do práce na svačinu. Tvaroh je výborný i jako dip k masu, stačí když jej dochutíte čerstvými bylinkami nebo třeba česnekem - dle vašich chuťových preferencí.

Velmi dobře poslouží i tvarohový sýr, například Lučina nebo cottage. Jsou výborným základem pro pomazánku nebo dip, ale i „pojítkem“ do těstovinového salátu. Zbytek od večeře nás potěší i druhý den na vydatnou svačinu v práci. Zkuste hranolky z čerstvé zeleniny s lučinovým dipem. (recept a foto zde).

U regálu se sýry ještě chvíli zůstaneme. Vybírejte kravské, kozí nebo ovčí tvarohové, Cottage, mozzarellu, Ricottu nebo polotvrdé sýry typu Eidam, Madeland atd. ideálně s tučností 30 - 45 % tuku v sušině. S rajčaty a bazalkou vykouzlíte z mozzarelly legendární salát Caprese, chuťové pohárky rozmazlíte i grilovaným kozím sýrem a pečenou hruškou. Všechny typy sýrů využijete v kombinaci s pečivem a zeleninou a rychlá domácí svačina je na světě.

Kvalitní drůbeží nebo vepřovou šunku, ideálně s obsahem 90 a více procent masa, je dobré mít vždy po ruce. Je zdrojem bílkovin, chutnou oblohou na pečivo nebo základem vaječné omelety na rychlou večeři. Nebojte se jí 😊

Luštěniny jsou trvanlivou a cenově dostupnou surovinou pro saláty, kaše, polévky i pomazánky. Pokud neholdujete masu, nahradíte jimi zdroj bílkovin rostlinného původu. Rychlá na přípravu je červená čočka, ze které uvaříte za několik minut chutnou polévku – zkuste ji někdy „po asijsku“ s kokosovým mlékem a koriandrem. Oblíbené jsou i luštěninové hamburgery, stačí uvařenou čočku ochutit bylinkami a naskládat se zeleninou mezi housku. (recept a foto v sekci Pro rodiny)

V obchodě určitě nezapomeňte zastavit u oddělení ovoce a zeleniny. Ovocný salát doplníte nesolenými ořechy, semínky nebo dipem z ušlehaného tvarohu, jogurtu nebo skyru. Už není třeba sladit, zralé ovoce má cukru dost. Zelenina je vděčnou surovinou nejen zasyrova jako salát nebo základem pro pomazánky. Hustá zeleninová polévka zasytí při podzimních sychravých dnech a můžete si ji uvařit do zásoby, ušetříte čas. Báječně se hodí i zelenina pečená či dušená – jako příloha k masu k večeři a ze zbylé namixujete pomazánku na zítřejší svačinu. Znáte třeba dip z grilovaného lilku? (recept a foto v sekci Pro rodiny)

Pečivo vybírejte kváskové, ideálně žitné. Spojte se zeleninovou, tvarohovou, vajíčkovou, rybí nebo luštěninovou pomazánkou a hned máte inspiraci na několik chutných a rychlých svačin. Jídelníček můžete osvěžit i kukuřičnou plackou, tortillou. Namažte ji pomazánkou z tvarohového sýra a bylinek, poklaďte zeleninou, tuňákem nebo sýrem, zarolujte a pochutnejte si. V ledničce vydrží i do druhého dne na svačinku.

Na večeři i svačinu se hodí také obiloviny. Skoro každý má doma ovesné vločky, ale můžeme vybírat i z těch méně známých, většinou bezlepkových obilovin, jako jsou např. bulgur, pohanka, jáhly, kuskus, quinoa (připravujeme z nich naslano přílohy, kaše, zapékáme se zeleninou, jídla na způsob rizota nebo karbanátků, nasladko jako sušenky, cukroví, pudinky, dezerty, jídla na způsob rizota a podobně).